-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48668 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

دربارة آيه 50، سوره ذاريات توضيح دهيد كه منظور از ففرّوا الي الله... منظور چيست؟

خداوند متعال ميفرمايد: فَفِرُّوَّاْ إِلَي اللَّهِ إِنِّي لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ مُّبِينٌ ;(ذاريات،50) پس به سوي خدا بگريزيد كه من از سوي او براي شما بيم دهندة آشكاري هستم.

خداوند متعال در آية مذكور به عنوان نوعي نتيجهگيري از بحثهاي توحيدي آيات قبلي، ميفرمايد: به سوي خدا بگريزيد... و منظور گريز و فرار از شرك و بت پرستي و گرايش به سوي توحيد خالص است; يعني از عذاب خدا و نافرمانيها و معصيت او و از زشتيها، بدي، جهل، غفلت و... بگريزيد و به رحمت، توبه، توسل به حق و سعادت جاويدان بپيونديد.

بنابراين، فرار و گريز از زشتيها و پناه بردن به خدا شامل به جا آوردن تمام اعمال پسنديده مثل نماز، حج، روزه و... ميشود و اين گونه اعمال ميتواند مصداق آيه مذكور باشد.(ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي;، ج 18، ص 382 ـ 383، منشورات جماعة المدرسين في الحوزة العلميه في قم المقدس; تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 22، ص 377 ـ 378، دارالكتب الاسلاميه، تهران.) چنان كه در برخي روايات اسلامي آمده كه امام صادقدر تفسير آية مذكور ميفرمايد: منظور از فرار به سوي خدا، حج و زيارت خانة او است. و روشن است كه يكي از مصاديق فرار به سوي خدا، حج است كه انسان را به حقيقت توحيد، توبه و... آشنا ميسازد.(ر.ك: نور الثقلين، جمعه العروسي الحويزي، ج 7، ص 145، مؤسسة التاريخ العربي، بيروت.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.